Vechten om aandacht? Leve de infographic!

In een wereld waar informatie ons 24/7 omringt en tijd een groot goed is, wordt het steeds moeilijker je doelgroep te verleiden jouw content tenminste te bekijken. Maar gelukkig is daar… de infographic.

Het blijft een valkuil voor veel merken en bedrijven: ze willen zo graag zenden, zenden, zenden. En zoveel vertellen. Meestal vanuit de gedachte “hoe meer woorden of hoe meer pagina’s, des te meer aandacht ik krijg.” Soms is dat ook zo, maar vaak is méér niet altijd beter. En wil je doelgroep gewoon content die een beetje gemakkelijk te consumeren is. De oplossing? De infographic: een illustratie waarmee je (complexe) informatie op een speelse en toegankelijke manier weergeeft.

Reach blog Het nut van een infographic
Meteen to the point. Uit het magazine Ademloos, dat Reach in opdracht van het Longfonds produceerde. (©Ivo van IJzendoorn)

5 redenen om te kiezen voor een infographic.

1. Tussen de ogen en de oren

Een goede infographic trekt de aandacht en is to the point. In één blik is duidelijk wat het onderwerp van de infographic is én dat er voor de lezer iets te halen valt. Vorm en (verklarende) korte tekst versterken elkaar. Zo komt de boodschap direct tussen de ogen en, als het goed is, ook tussen de oren.

 

2. Een plaat met een verhaal

Een infographic heeft een kop en een staart, een clou – hij vertelt een betrouwbaar verhaal. Laat storytelling nou net dé manier zijn om mensen je boodschap te laten onthouden.

Een infographic over wat een goede infographic is.

3. Informatie op een dienblaadje

Een infographic vraagt niet veel inspanning van de lezer: het (meeste) werk is al voor hem gedaan. Daarmee is hij dus bij uitstek geschikt voor het overbrengen van abstracte of complexe informatie waarvoor anders veel woorden nodig zijn. Aardig toch?

 

4. Deelbaar met je vrienden, kennissen, relaties…

Een infographic nodigt uit tot delen. Omdat de content waardevol en/of interessant is of omdat de informatieve illustratie bijzonder mooi is uitgevoerd en daarmee emotie oproept. En dat is nooit verkeerd.

 

 

5. ‘Een eigen smoel’

Een infographic wordt in opdracht gemaakt. Dat biedt een merk alle ruimte om de infographic helemaal in de eigen look & feel te laten ontwikkelen. Zo is de afzender ervan meteen lekker duidelijk – een vleugje merklading.

Reach blog infographic autorecycling Annemarie Veen
Een complex verhaal overzichtelijk uitgelegd met een infographic in huisstijl: zo demonteert onze klant Auto Recycling Nederland gebruikte autobatterijen. (©Ivo van IJzendoorn)