Zij opende haar hart en ging viral

Dit is een verhaal over verhalen.

Maar niet over storytelling.

Dit verhaal gaat over werk waarmee we klanten, mensen, hebben geraakt: drie stories that move people. 

We beginnen met Carina Verdonk-De Ruiter.

Op de website www.leefstijl-vitaliteit.nl opende zij haar hart en ging viral.

Onze Marian schrijft wekelijks een verhaal voor deze website. Frequent content publiceren was namelijk onderdeel van het advies dat wij, van Reach, aan Nicole van het Bolscher, de oprichter en eigenaar van Mark Academy, gaven. Claim het domein leefstijl en vitaliteit en maak stories that move people.

Zo gezegd, zo gedaan, met meer website-traffic als gevolg.

Marian interviewt vooral mensen die de beroepsopleiding Integraal Leefstijl- en Vitaliteitscoach volgen of hebben gevolgd. Doordat ze zich nog kan verwonderen, ontstaat er meestal iets bijzonders.

Deze dag opende Carina haar hart. Een etmaal nadat Marian het artikel online had gezet, was het al 7.000 keer gelezen.

Reach Communications 5 jaar

Carina overwon de ziekte van crohn. Haar verhaal ging viral.

Fotoarchief Carina Verdonk – De Ruiter

Carina vertelde dat ze aan de ziekte van Crohn leed. Tijdens haar opleiding tot Leefstijl- & Vitaliteitscoach bij MARK gooide ze het roer om en besloot ze geen medicatie meer te nemen. “Het zelfhelende vermogen van mijn lichaam heeft me verbaasd en verrast. Ik geloof écht dat ik mezelf ziek had gemaakt.”

Dat is nogal wat! Carina was chronisch ziek en zegt met terugwerkende kracht dat ze haar ziekte had kunnen voorkomen als ze iets met haar gevoel had gedaan…

Carina’s denkbeelden bleken een bron van inspiratie. Veel lezers deelden het artikel. De olievlek bereikte ook Nicole van het Bolscher. Ze zag de analytics en belde diezelfde avond met Marian om nieuwe verhalen te bedenken en te plannen.

Met goede content kun je veel bereiken.

Online, maar ook offline.

Ons tweede verhaal gaat over Ademloos, een magazine dat we voor Longfonds bedachten én maakten.

Met vijf rake verhalen wilden we laten zien hoe mensen als donateur of erflater het verschil kunnen maken en een doorbraak kunnen realiseren.

Centraal stond het vraaggesprek met immunoloog Hermelijn Smits, die het internationale Longfonds-onderzoek leidt naar de mogelijkheid om astma bij kinderen te kunnen voorkomen. “Als we het immuunsysteem in de eerste levensjaren trainen, krijgt astma minder kans”, zei ze. “Er lijkt een verband te zijn tussen onze moderne levensstijl en het ontstaan van astma. In ons onderzoek richten we ons op drie oplossingen om astma en allergieën te voorkomen.” Mede dankzij een nalatenschap van een miljoen euro kon Longfonds dit onderzoek aanjagen.

Vier persoonlijke verhalen rondom de impact van astma, longfibrose en COPD completeerden het magazine.

Cover van Ademloos

Cover van Ademloos

Onze André deed de interviews en werkte ze om tot verhalen met een emotionele lading. Onze Klaas-Jan gaf ze vorm en de rest is geschiedenis.

De marketingmanager van Longfonds was supertrots op de artikelen, die niet alleen haar raakten, maar bij heel veel lezers iets losmaakten. Nog nooit hadden zoveel mensen Longfonds in één jaar zoveel geld nagelaten, waardoor de organisatie weer in nieuw onderzoek kon investeren. Want longziekten moeten de wereld uit; daar doet Longfonds alles voor.

Wij zijn blij dat we die droom een stukje dichter bij de realiteit mochten brengen.

 

Zo zijn we bij ons derde verhaal. Het verhaal van perscentrum Nieuwspoort.

Covid-19 leidde voor veel organisaties een nieuwe realiteit in.

Ook voor perscentrum Nieuwspoort uit Den Haag.

In de zomer van 2020 nodigde de directeur onze Alec uit voor een gesprek over de toekomst. Door corona waren fysieke debatten en ontmoetingen met publiek niet meer mogelijk. Alleen persconferenties vonden eigenlijk nog doorgang, zoals die van de minister-president.

Digitalisering van de activiteiten moest uitkomst brengen, wist de directeur. Maar hoe?

We lanceerden een alomvattend plan, met een nieuwe website als backbone van de communicatie. Via de site kan elk event bij Nieuwspoort live worden gestreamd.

Onze René bouwde de website, die UX-designer Olivier ontwierp. Onze Cathelijne schreef de teksten. Onze stagiaire zocht mee naar beelden uit het imposante 210 GB zware archief.

Klaas-Jan nam ondertussen het iconische logo onderhanden en maakte de huisstijl digi-proof.

“Dat was wel even een dingetje”, vond KJ. “Heel Nederland kent het logo met dat poortje.”

Met een fotocamera in de tas trok KJ naar Den Haag.

Het torentje met de poort waaraan het oude logo refereerde, legde hij vanuit alle hoeken en standen vast. Terug in Baarn volgde een grondige analyse. Daarna herijkte hij het poortje, totdat een boog overbleef. Daarmee ging hij experimenteren. Talloze variaties werden getest en weggegooid, tot de nieuwe N van Nieuwspoort was geboren.

“Over elke millimeter is nagedacht. Ik wilde de ziel van het iconische merk in stand houden en tegelijkertijd een moderniseringsslag maken. Het logo is krachtiger geworden en springt nog meer in het oog. Het is in balans.”

De directie van Nieuwspoort was onder de indruk van het resultaat, net als de kritische raad van toezicht.

Nu de basis staat, helpt onze Peter twee dagen per week om het marketingplan dat we hebben voorgesteld handen en voeten te geven en de verhuizing van Nieuwspoort in communicatief opzicht te begeleiden. Net als de Tweede Kamer verhuist het perscentrum naar BZ67, het voormalige ministerie van Buitenlandse Zaken. Deze Haagse apenrots heeft intern een metamorfose ondergaan en zal Nieuwspoort huisvesten totdat het Tweede Kamergebouw is gerenoveerd.

Dat kan zes à zeven jaar duren.

Who cares?

Nieuwspoort is klaar voor de nieuwe werkelijkheid.

Hopelijk heeft ons werk u op gedachten gebracht of misschien wel in beweging gezet. Pak dan uw telefoon en bel onze Alec: 06 51 516 467, of mail: alec@reachcommunications.nl